AVALUACIÓ DIAGNÒSTICA

Aquest és el nom que la Conselleria li dóna a unes proves que passarà aquests dies a l'alumnat de 3r d'ESO, perquè diuen que pretenen avaluar els alumnes que el curs passat van cursar 2n d'ESO.
Explica la Conselleria que això forma part d'una avaluació conjunta europea (recordeu l'informe PISA) i el que no explica és que aquesta avaluació és, en principi, anual i ells no han volgut organitzar-la des de fa tres anys quan ja la vam fer en els alumnes d'aleshores de 3r d'ESO (per cert, els resultats d'aquella avaluació encara no ens han arribat als centres per si ens podien ser útils per a la nostra tasca).
Diuen que en aquesta Avaluació Diagnòstica es pretén mesurar la competència matemàtica i lingüística de l'alumnat de 14 anys i el que es fa (almenys ací) és posar als alumnes durant quatre hores consecutives quatre exàmens: un de matemàtiques, un de valencià, un de castellà i un d'anglés, sense previ avís i, només amb un descans després del segon examen.
Vosaltres podeu opinar més avall sobre el mètode d'avaluació o sobre el que vulgueu però jo us avance que no em sembla, en absolut, el mètode correcte per conéixer els coneixements d'alumnes de cap curs de secundària i menys d'alumnes amb 14 o, fins i tot, 13 anys. (Segueix...)
La novetat de l'avaluació d'enguany és que pretenen també mesurar la competència digital i el sistema que han arbitrat per això és, si més no, sorprenent.En alguns centres, 50 en tot el País Valencià (d'un total de 700), es mesurarà aquesta competència fent que un grup de cada centre faça les mateixes proves (exactament les mateixes que els altres) escrivint els resultats amb ordinador en compte de respondre sobre el paper. Com veieu tot molt modern, però què té això a veure amb la competència digital? que saben llegir també a la pantalla? que saben clicar amb el mouse en un requadre en compte de marcar-lo amb el llapis?
El nostre centre ha estat triat (la loteria no ens toca mai però aquestes coses sí) per mesurar també la competència digital i, per això m'ho sé tan bé ja que vaig assistir, com a coordinador TIC del centre, a una reunió a València on ens van explicar aquestes coses.
Potser us pregunteu per què no es passa aquest prova amb ordinadors a tots els grups del centre o, almenys a algun grup més. Ho dic perquè aquesta va ser una pregunta que es va fer en aquella reunió. La resposta és l'esperada: les connexions ADSL dels centres no podrien aguantar-ho ni, atenció, la plataforma MOODLE de Conselleria podria suportar un nombre més gran de connexions.
Com hem d'asssolir més competència digital amb aquestes infrastructures?
La resposta, com en HERMANO LOBO (que major m'he fet): UUUUUUH al año que viene.
Us tindré informats de les incidències del gran dia de l'avaluació diagnòstica: 29 d'octubre.